måndag 3 februari 2014

Skapelsekonferens i Kalmar 2-4 maj!

Det kommer att hållas en biblisk skapelsekonferens i Kalmar 2-4 maj, arrangerad av den lokala adventskyrkan. Jag har anmält mig till konferensen och också erbjudit mig att hålla ett föredrag eller seminarium (se nedan). Tyvärr var schemat redan spikat, men adventskyrkan eller vem som än anordnar en skapelsekonferens i framtiden kan betrakta det här som ett stående erbjudande.

"Jag har just noterat att det kommer att hållas en skapelsekonferens i Kalmar 2-4 Maj 2014:
Skapelsetro och utvecklingslära: ”I begynnelsen skapade Gud – eller evolverade han?”

 https://www.facebook.com/events/262423103918030

Jag skulle vilja anmäla mig till konferensen som besökare, och skulle också vilja erbjuda mina tjänster för att hålla en föreläsning och/eller diskussionsseminarium inom konferensens ramar. Föreslaget tema:

”Olika vetenskapliga skapelse- och evolutionsmodeller: vad kännetecknar dem och vad skiljer dem åt?”
Syftet med ett sådant seminarium vore att diskutera den stora diversiteten bland tänkbara modeller för universums och livets uppkomst som faktiskt omfattas av vetenskapsmän och tänkare från olika trosinriktningar (här i huvudsak begränsat till den västerländska/judeo-kristna kultursfären).

Tanken är att göra en systematisk genomgång av flera olika huvudalternativ för skapelse respektive naturalistisk evolution. Jag skulle också presentera en epistemologisk analys av de olika slags evidens som man skulle behöva ha till hands när man försöker bedöma rimligheten hos olika modeller för skapelse och evolution ur ett strikt vetenskapligt perspektiv. Vilka är möjligheterna och begränsningarna hos olika slags evidens när det gäller att rekonstruera ett historiskt skeende? Vilka extrapoleringar är möjliga från vetenskapliga experiment och observationer som vi kan göra idag? Finns det något sätt att tränga igenom de förutfattade meningar och antaganden som präglar forskningen inom olika paradigm?

 Detta borde vara ett tema som passar utmärkt inom det större ramverk som skapelsekonferensen utgör. Jag torde vara väl kvalificerad för en sådan insats, då jag har en gedigen vetenskaplig bakgrund på docentnivå inom ekologiska och evolutionära frågeställningar. Min praktiska forskargärning är mycket bred och omfattar ekologiska, evolutionära, biosystematiska och molekylärbiologiska studier, och jag har stor erfarenhet av praktisk pedagogik och undervisning inom ekologi och evolution på universitetsnivå. Jag har ett brett intresse av hur epistemologiska frågeställningar kan omsättas i praktiken, och har ägnat omfattande informella studier åt skapelse-evolutionsfrågor som tänkbara modeller för just gränsområdet mellan vetenskapsteori och praktiska tillämpningar av den vetenskapliga metoden.

Vänliga Hälsningar Mattias Larsson"



3 kommentarer:

  1. Ska bli spännande att se om någon nappar. Hade varit kul att få lyssna på något sånt.
    Jag tänkte att jag skulle gå och lyssna på Johannes i Adventskyrkan här i Umeå förra våren. Hoppade dock över det då jag på något sätt fick en känsla av att det är slöseri med tid. Allt han sa fans redan på bloggen.
    Tror att dessa människor är rätt svårövertygade. Om så" gud kom ner och förnekade sin existens eller förklarade hur det egentligen låg till" skulle dom fortfarande tro som det passar dom bäst. Tron verkar vara för blind för dom.

    Vad gäller dig Mattias så antar jag att du bara ses som en del i den stora konspirationen av människor som gör allt som står i dess makt att slippa tro på gud.

    Nu finns det naturligtvis människor som har tvingats att öppna ögonen och se att det faktiskt finns saker i bibeln som helt enkelt inte kan stämma. Men de är allt för få tyvärr.

    Fy så pessimistisk jag kan låta

    /jon

    SvaraRadera
  2. Aaah, du har ett helt smörgåsbord av underbar kreationistisk freak show precis runt hörnet, och bara struntar I det! Pärlor för svin!.:-) Här går jag och får nöja mig med betydligt magrare kost. Nåväl, debatten mellan Bill Nye och Ken Ham natten till idag var iallafall en liten härlig aptitretare. Har du kollat in den på Youtube? Ha blodtrycksmedicinen nära till hands...

    SvaraRadera
  3. Enalapril 5mg

    /Sake

    SvaraRadera